Vier maanden Aruba - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Jannemieke - WaarBenJij.nu Vier maanden Aruba - Reisverslag uit Aruba, Aruba van Jannemieke - WaarBenJij.nu

Vier maanden Aruba

Blijf op de hoogte en volg Jannemieke

09 November 2014 | Aruba, Aruba

Oeps, daar gaat mijn voornemen om mijn blog regelmatig bij te houden.. Hoewel, 1 keer in de vier maanden is ook regelmaat natuurlijk!
Over een paar dagen zit ik al vier maanden op Aruba, de tijd vliegt letterlijk.

Eerst maar eens een update over mijn werk:
Ik ben de juffrouw van klas 5a (groep 7) op een school 12 minuten rijden hiervandaan. Er zitten 20 kinderen in mijn klas, waarvan 5 kinderen niet meer kunnen blijven zitten omdat ze op leeftijd over zijn. Dit betekent meteen dat deze kinderen 13 jaar zijn en de leeftijd van de kinderen in mijn groep dus tussen de 10 en 13 jaar ligt. Mijn lokaal is geverfd in twee kleuren roze, het is een groot lokaal mét airco. Omdat er helaas ook vaak wordt ingebroken, heeft de school van binnen een hekwerk geplaatst voor de ramen, een soort creme-kleurige witte vierkante balken.
De kinderen praten thuis voornamelijk Papiaments, Engels en Spaans maar op school praat ik alleen maar Nederlands. Sommige kinderen praten thuis ook Nederlands, deze kinderen vertalen regelmatig voor andere kinderen. Hoewel dat voornamelijk in het begin hard nodig was. Toen ik voor het eerst in de groep kwam, hadden de kinderen echt geen idee wat ik zei, mijn accent (in Nederland heb ik die niet) vonden ze heel gek en ik praatte veel te snel. Pas toen ik veel-lang-za-mer-ging-pra-ten begrepen de kinderen mij een beetje. Ik wilde natuurlijk ook de kinderen tegemoed komen, dus vroeg hen om bepaalde zinnetjes te vertalen voor me. Waarschijnlijk schrijf je het anders, maar ik weet nu wel de meest gebruikelijke zinnetjes.
Sinta = zitten, scutcha bon = luister goed, wak a mi = kijk naar mij en keta keto = stil. De kinderen lachen nog wel als ik het probeer te zeggen, maar ze weten dat als ik een héle zin heel rap in het papiaments zeg, dat ze maar beter kunnen luisteren!
Ik gebruik een beloningssysteem, zoals ik die in Nederlands ook gebruikte. De kinderen zijn het hier niet heel erg gewend, dus ze zijn er niet zo happig op. Om het belonen wat meer te promoten, wil ik deze week beginnen met een dagelijkse beloning in plaats van een wekelijkse beloning. De kanjers mogen dan een spelletje spelen aan het einde van de dag en de rest… dat moet ik nog verzinnen!

Een update over de rest:
Ik heb in augustus een auto gekocht, ook een chevrolet maar wel iets groter. Het is een rammelbak vol deuken, maar hij rijdt prima en ik vind het wel fijn om gewoon een eigen auto te hebben. Dan hoef je je niet steeds druk te maken dat je de auto niet beschadigd. Ik woon op een appartementen complex en ben erg blij met mijn eigen appartementje. Het is niet heel groot, maar lekker knus voor mij alleen. Beneden is er de woonkamer, de keuken en tegenover de keuken zit mijn badkamer. In de woonkamer bevindt zich een trap naar boven, waar de slaapkamer zit. In de slaapkamer is ook de airco en gelukkig een tweepersoonsbed.
Voordat ik naar Aruba ging, wilde ik direct al mijn tweepersoons donzen dekbed meenemen. Ik werd door iedereen uitgelachen en uiteindelijk paste het ook niet in mijn koffer. Toen ik hier twee weken was, wilde ik meteen mijn donzen dekbed al hebben. Ik wilde mijn dekbed niet omdat ik het hier koud heb, want de temperatuur ligt iedere dag tussen de 30 en de 33 graden. Soms als het koud is, dan is het 29 graden.. Ik ben gewoon geen persoon om alleen onder een laken te slapen. Gelukkig woont een collega van mijn vader hier en ging hij laats naar Nederland. Hij heeft toen mijn donzen dekbed meegenomen, ik ben er zó ontzettend blij mee!
Het complex heeft internet en als het internet het doet, want het internet is hier niet zo best, dan ben ik heel blij dat ik kan skypen met vrienden en familie. Ik skype niet dagelijks, meer wekelijks want het tijdsverschil was al die tijd 6 uur. Omdat in Nederland nu de wintertijd weer is ingegaan, is het daar nu nog maar 5 uur later en dat betekent een uurtje langer skypen ;)

Ik heb hier eigenlijk al heel veel dingen gedaan in de korte periode dat ik hier zit. Hoewel er volgende week zaterdag al een kwart van het jaar voorbij is. Ja want dat is ook zo grappig, ik had een jaarticket geboekt en ik heb mijn terugdatum gewijzigd omdat ze niet verder kon plannen dan 9 maanden vooruit. Nu kom ik precies op dezelfde datum terug als ik vertrok, alleen een jaartje later! Ik ben er nog niet helemaal uit of ik voorgoed terug kom, of dat het een vakantie is. Dit hoop ik in februari wel te weten ;)

Naast naar het strand gaan om te zwemmen of in de zon te liggen, ga ik ook zo nu en dan snorkelen. De laatste keer kreeg ik water in mijn oren, wat behoorlijk pijnlijk was, maar het is wel ontzettend mooi om te zien wat er allemaal onder water zwemt, krioelt en groeit. Zo heb ik verschillende papagaaivissen gezien (eentje leek wel de roze versie van ‘het mooiste visje van de zee’, compleet met glimmende zilveren schubben), maar ook zeesterren, zebravissen, gekleurde vissen en ook een grote groene zeeslang.

In de eerste weken op Aruba ging ik nog iedere week hardlopen, maar daarna kwam er een heel warme benauwde periode waardoor ik met hardlopen gestopt ben. Zoals velen ben ik wel weer van plan om het op te pakken. Het kan hier heel goed op één van de weinig fietspaden, dat langs het vliegveld ligt. Hier lopen heel veel mensen zacht en hard, jong en oud, maar wel allemaal in hardloopoutfit. De prettigste tijd vind ik zelf rond 6 uur/half 7. Dan is het nog net licht, maar brand de zon niet meer zo fel. Wat ik wel doe aan sporten is aqua-fitness. Maandag heb ik een proefles van water-spinning, ik ben erg benieuwd..

Verder zijn er ook al een aantal festivals geweest: het love-festival, een gratis festival waarin iedereen in het wit met rood kwam en er verschillende dj’s draaiden. Het Electric festival, dit was groter opgezet met verschillende dj’s op één podium. Het jazz-festival, hier kwamen jazz muzikanten optreden en ik ben heen geweest op de dag dat Liv Warfield en Candy Dulver kwamen. Candy Dulver kwam die week erna ook nog bij een café hier in de buurt, dus daar zijn we ook nog even heen geweest. Afgelopen week was het Halloween, en vanwege de grote hoeveelheid Amerikaanse toeristen op het eiland, wordt dit heel groot gevierd. Ik was niet van plan om heen te gaan, dus had geen outfit aangeschaft en ging last minute als prinses naar het feest, maar in heel het uitgaansgebied waren alle mensen wel verkleed als ‘iets’ of ‘iemand’. Nu gaan we maar op naar het kerstfeest, want de lichtjes staan al een tijdje op de rotonde en de eerste kerstliedjes worden al gedraaid op de radio ;)

Wat ook erg leuk is, zijn de naschoolse activiteiten met de kinderen. Zo ben ik al een paar keer met een auto vol kinderen naar een ander deel van het eiland gereden om ze (mede) te coachen bij een trefbalwedstrijd. Ja, trefbal wordt hier niet alleen gezien als leuk eindspelletje bij de gym, maar als een serieuze sport. En als je ernaar kijkt, is dat het ook. Er zit een hele tactiek achter en het is echt heel leuk om naar de wedstrijden tussen de verschillende scholen te kijken!
Gisteren hadden we de coastal cleanup, op zaterdag ochtend. De kinderen moesten om kwart voor 8 op school zijn, waar ze een t-shirt kregen en om 8 uur kwam de bus ons halen om ons naar arashi beach te brengen. Het was niet zomaar een bus, nee de bus had alleen banken aan de randen, dus we zaten in een cirkel, er waren geen ramen en de muziek stond aan. Bij het strand aangekomen gingen we, gewapend met handschoenen en vuilniszakken het strand af om plastic, blikjes, papier, touw en al het andere ‘sushi’ (= vuil) op te ruimen. De kinderen wisten heel goed dat al het plastic en touw gevaarlijk was voor de schildpadden en ruimden het graag op. Toch was het onmogelijk om alle mooie schelpen, krabben, eitjes en zeewormen te laten liggen, want kinderen blijven kinderen..! Dus startten we tussendoor nog heel even de actie: red de zeeworm! En werden er een stuk of tien zeewormen terug in het water gegooid. Twee uur later kregen we fruit en frisdrank en kwam de bus ons weer ophalen om ons terug naar school te brengen.

Ik zal vast nog een hoop dingen vergeten zijn te vertellen, maar dat blijft volgens mij zo. Ik wens jullie en heel fijne werkweek, met een beetje warm weer. Want hier is het momenteel 32 graden en de weersverwachting blijft goed ;)

Hopi love, Jannemieke

  • 10 November 2014 - 23:59

    Lia :

    lieve jannemieke,

    Met veel plezier gelezen, een heel leuk verslag, wat maak je veel mee.
    En nog niet weten of je daar wilt blijven of definitief terug naar Nederland, dat is nog al wat, maar als je het naar je zin hebt waarom niet nog een jaartje.
    In iedergeval veel succes de komende maanden.

  • 12 November 2014 - 22:30

    Christien:

    Leuk verslag, Miek! Ben trots op je!
    Ook opa en oma vinden het verslag leuk om te lezen.
    Dikke kus!

  • 18 November 2014 - 12:06

    Jannemieke:

    Hai mam en Lia,

    Bedankt voor jullie lieve reacties.
    Ik zal gauw weer een blog schrijven ;)

    x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jannemieke

Actief sinds 14 Juni 2014
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 3448

Voorgaande reizen:

15 Juli 2014 - 15 Juli 2015

Discover your horizon - Aruba!

Landen bezocht: